Χαρτογράφηση του οικοσυστήματος των startups μέσα στην κρίση

Πως γεννήθηκε η ιδέα για την καταγραφή των startups?

Η έρευνα σχετικά με την επιχερηματικότητα είχε ξεκινήσει πιο νωρίς. Στην αρχή ασχοληθήκαμε με την ελληνοκινεζική επιχειρηματικότητα προσπαθώντας να σκιαγραφήσουμε την επιχειρηματική κουλτούρα των 2 χωρών. Μετά την παρουσίαση αυτής της έρευνας σε ένα συνέδριο, συνειδητοποιήσαμε ότι θα είχε ενδιαφέρον να εμβαθύνουμε περισσότερο σε αυτό το πεδίο και συγκεκριμένα να στρέψουμε την προσοχή μας στην Ελλάδα. Τότε η συζήτηση γύρω από τη νεοφυή επιχειρηματικότητα ήταν σε πρώιμα στάδια, οπότε ξεκινήσαμε να αξιολογούμε τι άλλο έχει γραφτεί γύρω από την ελληνική startup σκηνή. Βλέποντας ότι υπάρχει ένα κενό και μια έλλειψη πληροφόρησης συζητήσαμε ότι ίσως να έχει ενδιαφέρον να γίνει μια πρώτη καταγραφή των κοινωνικοοικονομικών χαρακτηριστικών των startups που έχουν συμμετάσχει σε ελληνικές θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας. Έτσι λοιπόν ξεκινήσαμε..

Πείτε μας με λίγα λόγια τι πραγματεύεται η έρευνα?

Η έρευνα βασίζεται σε μια μοναδική βάση δεδομένων, η οποία δημιουργήθηκε από το μηδέν και περιέχει 16 βασικούς κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες για 443 ιδρυτές και 255 startups που έχουν περάσει από διαδικασία incubation την κρίσιμη περίοδο 2010-2016 – μια περίοδο όπου η οικονομική κρίση στην Ελλάδα ολοένα και αυξανόταν. Στόχος ήταν να γίνει μια κύρια χαρτογράφηση των βασικών χαρακτηριστικών αυτού του νεοσύστατου οικοσυστήματος και των παραγόντων που το διέπουν και με τη συνδρομή 2 ερευνητικών προγραμμάτων του τμήματος Οικονομικής Επιστήμης του ΟΠΑ η έρευνα μπόρεσε να ξεκινήσει δυναμικά και να παρουσιαστεί στην πορεία σε διάφορα συνέδρια επιχειρηματικότητας σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Όπως φάνηκε μέσα από την έρευνα το οικοσύστημα αυτό ήταν ευέλικτο και ανταποκρίθηκε έγκαιρα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες αυτής της επταετούς περιόδου. Συνοπτικά σκιαγραφήσαμε το προφίλ του επιχειρηματία, ο οποίος ήταν κατά βάση νέος, μορφωμένος, κοσμοπολίτης και με ένα συνδυασμό δεξιοτήτων. Αντίστοιχα, το προφίλ των startups έδειχνε ότι εκείνες αποτελούνταν σε μεγάλο βαθμό από high-tech δραστηριότητες και μεθόδους παραγωγής, το B2C ήταν σε σημαντικό βαθμό -χωρίς βέβαια να απουσιάζει και το B2B- καθώς επίσης και περίπου 1 στα 10 startups είχε έδρα στο εξωτερικό. Τέλος, σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία και τις ευρύτερες προσδοκίες για να τεθούν ορισμένα ζητήματα σε ένα πλαίσιο πολιτικής σχετικά με το οικοσύστημα των startups αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα, η συγκεκριμένη έρευνα εξετάζει και τα ειδικά χαρακτηριστικά δύο υποομάδων: των «επιζώντων» και «εκείνων που είχαν πελάτες στο εξωτερικό».

Ποιες ήταν οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε κατά τη διάρκεια της συγγραφής της?

Ένα βασικό πρόβλημα ήταν η συλλογή των στοιχείων, δεδομένου ότι δεν υπήρχε κάποια ενιαία πηγή που να παρέχει αυτή την πληροφορία, με αποτέλεσμα να ξεκινήσουμε την πρωτογενή συλλογή αυτών των δεδομένων. Έπίσης και σε επίπεδο θεωρητικής προσέγγισης, η δημιουργία του ερωτηματολογίου σε σχέση με τη διεθνή βιβλιογραφία, όπου κληθήκαμε να βρούμε το συνδυασμό που κάλυπτε τις ανάγκες της έρευνας. Η αρχή ήταν αρκετά δύσκολη, οι διαφωνίες πολλές, δεδομένου ότι υπήρχαν αρκετές διαφορετικές προσεγγίσεις για την κατηγοριοποίηση των στοιχείων, οι απαντήσεις στα ερωτηματολόγια λίγες και μια συνεχόμενη ανάγκη σύγκρισης των αποτελεσμάτων από διαφορετικά μέσα ενημέρωσης με στόχο να εξασφαλισθεί στο μέγιστο η εγκυρότητα της πληροφορίας.

Η γέννηση ενός νέου επιχειρηματικού οικοσυστήματος στην Ελλάδα.
Ένα μικρό θαύμα.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα και οι στόχοι που έχετε θέσει?

Έχουμε ήδη ξεκινήσει να προσθέτουμε στη βάση δεδομένων που έχουμε περισσότερες startups με στόχο να εξασφαλίσουμε ότι τα συμπεράσματα μας είναι περισσότερο αντιπροσωπευτικά, αλλά και με στόχο να εξετάσουμε περισσότερες συσχετίσεις με χρήση αναβαθμισμένης στατιστικής και οικονομετρίας, επιτυγχάνοντας με αυτό τον τρόπο την εισαγωγή μιας πολυσχιδούς προσέγγισης στην ανάλυση των μεταβλητών που θέλουμε να εξετάσουμε.

Ποια είναι η ομάδα?

Η βασική ομάδα αποτελείται από 2 άτομα, αλλά θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε πάλι και όσα άτομα μας βοήθησαν/στήριξαν σε όλη αυτή την προσπάθεια. Ευχαριστούμε θερμά τον Data Scientist Σπύρο Παρασκευά για την ανάλυση του (ενότητα 7). Ευχαριστούμε επίσης τη Δρ. Αγγελική Καραγιαννάκη για τη στήριξη της. Τέλος, ευχαριστούμε την Μάρα Βιδάλη και τον Ηλία Αρβανιτάκη για την πολύτιμη ερευνητική υποστήριξη.

Ιωάννα Σαπφώ Πεπελάση: είναι Ομότιμη Καθηγήτρια στο Τμήμα Οικονομικής Επιστήμης στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου και διευθύνει το πρόγραμμα της ιστορίας της επιχειρηματικότητας και των θεσμών και το πρόγραμμα της χαρτογράφησης του οικοσυστήματος των νεοφυών επιχειρήσεων και της επιχειρηματικότητας στην διάρκεια της δεκαετούς οικονομικής κρίσης. Η τρέχουσα έρευνα της εστιάζει επίσης στην διασύνδεση μεταξύ της ανάδυσης του εταιρικού τομέα και της οικονομικής ανάπτυξης στην Ελλάδα  και τα χαρακτηριστικά του νέου επιχειρείν που αναδύεται σήμερα.  Έχει συνεπιμεληθεί τρεις διεθνείς τόμους για την ιστορία της επιχειρηματικότητας. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε διάφορα θέματα οικονομικής ιστορίας και ιστορίας της επιχείρησης (18ος-21ος) σε διεθνή περιοδικά με κριτές. Επίσης, έχει οργανώσει διεθνή συνέδρια και έχει διατελέσει  κριτής και μέλος Editorial Βoard διεθνών περιοδικών καθώς και μέλος του ΔΣ της European Business History Association και της  European Association of Evolutionary Political Economy. Είναι μέντορας στο Athens Center of Entrepreneurship and Innovation στο ΟΠΑ. Έχει συμμετάσχει στο πρώτο MOOC (massive open online course) στην Ελλάδα με τίτλο “ Beyond Silicon Valley: The Greek Story”. Έχει διατελέσει μέλος των ΔΣ του ΚΕΠΕ και της Κρατικής Σχολής Χορού.  Είναι μέλος του Advisory Board του Fashion Revolution Greece. Επίσης είναι η εμπνεύστρια και συνιδρύτρια του TAKEOFFGREECE  (2014-2018).

Γιάννης Μπέσης: Εργάζεται ως Business Analyst στη Διεύθυνση Ανάπτυξης Νέων Αγορών και Διεθνών Δραστηριοτήτων του Χρηματιστηρίου Αθηνών. Έχει ασχοληθεί έντονα με την επιχειρηματικότητα ως Ιδρυτικό μέλος του οργανισμού επιχειρηματικότητας Mindspace και μέσω της συμμετοχής του σε διάφορους διαγωνισμούς και δράσεις επιχειρηματικότητας σε Ελλάδα και εξωτερικό. Σπούδασε Οικονομικά στο ΟΠΑ και μιλά Αγγλικά, Κινέζικα και Γερμανικά.

Που μπορούμε να βρούμε την έρευνα σας?

Η έρευνα μας είναι διαθέσιμη στο κοινό και μπορείτε να τη βρείτε εδώ

Tags
No Comments

Post A Comment